Calatoria cu avionul in Indonezia
In Indonezia exista trei mari aeroporturi internationale, la Bali, Jakarta si Makassar. Ngurah Rai International Airport (DPS), cunoscut si sub numele de Denpasar International Airport, se gaseste in partea de sud a regiunii Bali, la 13 km sud de Denpasar. Este unul dintre cele mai aglomerate aeroporturi din Indonezia, fiind situat in apropierea statiunii turistice Kuta, de care il desparte doar 2.5 km. 35 de companii de aeriene fac legatura intre aeroportul din Bali si restul capitalelor lumii, cu 23 destinatii internationale si 15 destinatii interne.
Din Europa, doar compania KLM are zbor spre Bali, via Amsterdam si Singapore. Aeroportul ofera o serie de facilitati importante pasagerilor. Alaturi de zona de duty-free, banci si case de schimb valutar, restaurante si cafenele, acestia beneficiaza si de camere de odihna, o moschee si o camera de rugaciune pentru calatorii de religie musulmana. Soekarno - Hatta International Airport din Jakarta (CGK), este cel mai mare aeroport din Indonezia, situat in insula Java, la 20 km vest de capitala Jakarta. 45 de companii aeriene fac legatura intre Jakarta si restul capitalelor lumii de pe acest aeroport. Dintre companiile europene care zboara spre Jakarta se numara KLM (Amsterdam, Kuala Lampur) si Turkish Airlines (Istanbul, Singapore). Alaturi de facilitatile standard oferite pasagerilor, aeroportul atrage atentia print-un design special.
Din cele patru terminale de care dispune, pentru terminalul 1 si 2 s-a incercat reproducerea unor case traditionale japoneze, Rumah Joglo, inclusiv cu o gradina superba, situata chiar in vecinatatea zonei de imbarcare, iar terminalul trei este construit in stilul cladirilor ecologice si foarte moderne. Aeroportul dispune si de o zona de agrement, reprezentata de un teren de golf, gestionat de Cengkareng Golf club”, deschis in anul 1999, ce ocupa o suprafata de 102 ha din Parcul Soewarna Business. Acesta se gaseste pe latura stanga a aeroportului, langa intrarea principala a hotelului Sheraton Bandara Hotel.
In categoria facilitatilor pentru pasageri intra si hotelurile aeroportului, respectiv Sheraton Airport Hotel si Jakarta Airport Hotel. Sheraton Airport Hotel are patru etaje si 220 de camere, in timp ce Jakarta Hotel este situat deasupra terminalului II si ofera conditii de cazare standard pentru oaspeti, in cele 82 de camere ale sale. Pentru pasagerii aflati intre zboruri, exista zona de odihna, cu servicii business. Pasagerii care beneficiaza aceste spatii de odihna sunt cei care folosesc serviciile companiilor aeriene Cathay Pacific, Qantas, Lufthansa, EVA Air si Singapore Airlines. Recent, a fost deschisa o zona de odihna pentru pasagerii care folosesc compania Garuda Indonesia. Tot pe acest aeroport se gasesc si birourile centrale ale companiei aeriene nationale indoneziene, Garuda Indonezia.
Pentru a ajunge de la Bucuresti la Jakarta, ar trebui sa cautati un zbor KLM, pe ruta Bucuresti – Amsterdam (escala 2h si 5 min) – Bangkok (escala 4h si 35 min) – Jakarta, cu o durata de 17 ore. Toate marile aeroporturi din Indonezia au birouri speciale de semnalare a pierderii/ratacirii bagajelor. Este bine sa semnalati imediat pierderea acestora si sa pastrati recipisa sesizarii. De regula, dureaza cateva zile pana la returnarea acestora. La plecarea de pe aeroport, cu destinatie internationala, trebuie sa achitati taxa de 10 USD, iar pentru cursele interne, 3 USD (taxa de aeroport).
Calatoria cu autobuzul in Indonezia
In marile orase indoneziene exista un serviciu public de autobuze, care au trecute destinatia pe parbriz. Pentru turisti, este destul de dificil sa foloseasca acest mijloc de transport daca nu aveti o harta printata a rutelor, cu orele de plecare/sosire. Exista statii nominale, dar unde nu gasiti nici un fel de informatie legata de trasee. Pe de alta parte, desi exista statii, soferii opresc sa ia calatori pe traseu, daca le este semnalizat acest lucru. Trebuie sa aveti o atentie sporita la hoti si cersetori. In special, la Jakarta, acestia sunt atat in autobuze, cat si in statii. Autobuzele din clasa economica se afla intr-o stare precara, iar fumul evacuat prin teava de esapament polueaza, de cele mai multe ori, interiorul autobuzului.
In ce privesc tarifele, exista o persoana care se deplaseaza printre calatori si elibereaza biletul, contra cost. Desi exista tarife fixe, acestea nu sunt afisate la locuri vizibile, motiv pentru care este bine sa va informati asupra costului biletului, inainte de a va urca in autobuz. Preturile pentru o calatorie variaza intre 50.000 si 80.000 rupii. In general, statiile pentru autobuzele intercity (patas) sunt situate in centrul orasului. Acest tip de autobuze are un numar limitat de locuri, care variaza intre 20 si 30, nu sunt intr-o stare foarte buna dar nu au toalete, motiv pentru care, soferul face numeroase opriri pe parcursul traseului.
Exista si autobuze care circula pe timp de noapte, care se impart in trei categorii: economic, executiv si VIP. Desi exista trei categorii de autobuze, numai primele doua sunt folosite in mod curent. Autobuzele VIP sunt dotate cu scaune extensibile care se pot face pat. Atat varianta VIP (bis malam), cat si executiv, sunt prevazute cu aer conditionat. Acestea sunt autobuzele care fac legatura intre insule, spre exemplu de la Denpasar, in Bali, la Yogykarta sau in insulele Java, Sulawesi sau Sumatra.
In general, autobuzele mai noi, cu standarde moderne, sunt utilizate pe tipul acesta de rute, iar companiile solicita calatorilor sa faca rezervare, in prealabil, cu cel putin doua zile inainte de plecare. In general, un bilet pentru aceasta categorie variaza intre 150.00 si 200.000 rupii/pers. Bagajele, mai ales cele de mari dimensiuni, sunt depozitate deasupra autobuzului. Din acest motiv, este recomandabil bagajul de mana, de dimensiuni reduse, astfel incat sa evitati posibilitatea ratacii sau chiar a pierderii lor.
Calatoria cu trenul in Indonezia
Singurele insule din Indonezia care ofere servicii de transport feroviar sunt Java si Sumatra. Spre deosebire de autobuze, trenurile functioneaza dupa un program exact. Exista o retea feroviara extinsa in Java, care face legatura cu princilalele zone din insula, respectiv, de la Jakarta pana in orasul – port Banyuwangi, situat in partea de est si intre Java si Bali. Garile sunt localizate in zone centrale ale orasului, de unde puteti achizitiona bilete. Pentru ca exista un sistem computerizat central, cumpararea biletelor se poate face si cu o luna in avans. La ghiseele de unde cumparati biletele puteti obtine si informatii despre rutele si conexiunile cele mai bune pe care trebuie sa le faceti pentru a ajunge la destinatie. Cele mai importante gari sunt situate in Bandung, la Jakarta, Surabaya si Yogyakarta. Exista 3 categorii de trenuri : clasa economica, executive si business. Pentru clasa econimica nu aveti nevoie de rezervare, dar este destul de dificil sa gasiti locuri disponibile in sezonul turistic de varf. In general, aceste trenuri sunt supra aglomerate si sunt tranzitate in mod frecvent de cersetori si hoti. Pentru clasa executive (Argo), aveti nevoie de rezervare, la fel si pentru clasa business. Acestea din urma sunt prevazute si cu aer conditionat. In tara sunt sase gari importante, dintre care Gambir si Jakarta Kota sunt cele mai mari. De la Gara din Gambir circula trenuri express, care traverseaza insula de la est la vest, pe ruta - Bandung, Bogor, Semarang, Solo, Surabaya si Yogyakarta. Alte gari importante se gasesc la Jatinegara, Paser Senen, Stasium Kramat si Stasium Sudirnam. Tarifele de caltorie variaza in functie de categoria trenului si distanta parcursa. Spre exemplu, pentru a ajunge de la Jakarta la Surabaya, 725 km, cls. executive, platiti 305.000 rupii/bilet, echivalentul a 37 USD. Iar pentru un drum Jakarta – Yogyakarta, 522 km, aceeasi clasa, executiv, platiti echivalentul a 34 USD/persoana.
Calatoria cu masina in Indonezia
Indonezia dispune un sistem de autostrazi si drumuri nationale, aflate intr-o stare foarte buna, iar conducerea autoturismelor este similar cu cel britanic, respectiv, sensul de deplasare al autovehiculelor este pe partea stanga a arterei de circulatie. Este obligatorie purtarea centurii de siguranta. Permisul romanesc de conducere, insotit de permisul international, permite turistilor romani sa conduca un autovehicul in Indonezia. Limitele de viteza variaza intre 30 si 40 km/h in orase, 60-70 km/h in afara oraselor si intre 80 si 100 km/h, pe autostrazi. Nu exista un sistem reglementat privind parcarile in Indonezia. Si nu exista parcari cu plata. In general, conducatorii auto isi parcheaza masinile in parcarile marilor centre comerciale, mall, shopping centre. Pentru 1 L de benzina achitati 1.12 USD si pentru 1 L de motorina platiti 1.14USD.